Kokemuksena Nuotta-valmennus

Oulun kaupungin nuorten työpajoilta viestintäpajalaiset viettivät syksyllä kolme päivää Pikku-Syötteellä Nuotta-valmennuksessa. Kirjoittaja osallistui ensimmäistä kertaa Nuotta-valmennukseen ja reissu oli onnistunut kaikilta osin.

Matkaan lähtö ja perille saapuminen

Viimein kuukauden odotus palkittiin; koitti se maanantaiaamu, jolloin lähtisimme Pikku-Syötteelle kolmen päivän Nuotta-valmennukseen. Viestintäpajan hulivilit sekä matkatavarat olivat auton kyydissä valmiina kello 9:00, ja matka sai luvan alkaa. Mukana oli konkareita, jo aiemmin Nuotta-valmennuksessa käyneitä, mutta myös ensikertalaisia, joille kokemus tulisi olemaan uusi.

Matka Pikku-Syötteelle taittui nopeasti yhden pysähdyksen taktiikalla. Autoissa tunnelma oli odottavainen ja innostava. Aikaisesta herätyksestä huolimatta porukalla riitti juttelun ja höpötyksen aiheita. Pohdimme, millainen reissusta oikein tulisi. Mitä lähemmäs Pikku-Syötettä ajoimme, sitä vaikuttavammaksi maisemat muuttuivat ja innostus vain kasvoi.

Saavuimme Pikku-Syötteen nuorisokeskukselle ja heti autoista ulos astuttuamme, luonnon rauhallisuus ja kauneus ikäänkuin iskeytyivät vasten kasvoja, paikka oli upea.

Nuottavalmentaja Laura Niittylä toivotti meidät erittäin lämpimästi tervetulleeksi nuorisokeskukseen. Laura heti ensikättelyssä antoi itsestään mukavan kuvan, ja tämä tulisi vahvistumaan koko reissun ajan.  Lauran lisäksi seuranamme oli Kiinasta kotoisin oleva opiskelija Song, joka suoritti harkkaa keskuksessa.

Huoneiden saannin jälkeen suuntasimme lounaalle keskuksen ravintolaan. Ensin pieni esittelykierros keskuksen tiloista, joita tulisimme käyttämään jonka jälkeen oli alkuperehdytyksen vuoro. Kävimme läpi tulevien päivien aikataulua ja aktiiviteettejä. Saimme myös tehtäväksi asettaa itsellemme henkilökohtaisia tavoitteita, jotka haluaisimme reissun aikana saavuttaa. Kyseessä olisi siis esimerkiksi “tavoitteenani on levätä ja rentoutua” tai “tavoitteenani on pitää hauskaa ja tutustua muihin paremmin”. Nuottavalmennuksen teemoja ovatkin muunmuassa ryhmäytymisen ja yhdessätekemisen taito ja ilo, sekä omien taitojen löytöretki.

Reissun kohokohta ja muut aktiviteetit

Ensimmäisenä iltana lähdimme huiputtamaan Pikku-Syötettä. Matka ei ollut kovin pitkä, mutta sitäkin hauskempi ja rentouttavampi. Maisemat näköalapaikoilta olivat upeat, ja itse korkeimmalta kohdalta näkyi koko Syötteen alue upeasti, Iso-Syöte mukaan lukien. Luontoretken jälkeen olo oli seesteinen ja suuntasimme taas syömään. Nälästä ei reissussa tarvinnut kärsiä.

Hetken vapaan oleskelun jälkeen oli yhteistä illanviettoa takkahuoneessa. Herkuttelimme, saunoimme, söimme iltapalaa ja pelasimme erilaisia pelejä. Illanvieton jälkeen osa porukasta lähtivät huoneisiin nukkumaan ja lepäämään, ja osa lähti taskulamppujen kanssa yöseikkailulle Pikku-Syötteen pimeään tunturistoon.

Seuraava päivä oli täytetty erilaisilla aktiviteeteilla. Vuorossa olisi reissun odotetuin aktiviteetti; huskyfarmi-vierailu. Pari tuntia vietimme aikaa 90 huskyä rapsutellen. Märiltä suukoilta ei voinut välttyä, ja vaatteet saivat uuden karvoituksen. Jokainen husky oli oma ihana persoonansa, ja saimme ohjeistetun esittelykierroksen ja pääsimme tutustumaan koiriin ja koiravaljakkotoimintaan paremmin.

Palattuamme takaisin nuorisokeskukseen vuorossa oli taidepaja, jossa saimme painattaa t-paidoille tai kangaskasseille kuvia. Vaihtoehtona oli myös valmistaa selviytymisranneke. Taiteilun jälkeen oli vuorossa seinäkiipeilyä. Itse jätin sen välistä, sillä tarvitsin kaiken touhun keskellä lepohetken. Vaikka oltiinkin yhdessä reissussa ja tehtiin porukalla kaikenlaista, oli myös tarvittaessa mahdollista ottaa omaa aikaa levähtämiseen ja rauhoittumiseen, jos siltä itsestä tuntui.

Lepohetken jälkeen palasin aktiiviteettien pariin, oli jousiammunnan aika. Jousiammunta osoittautui yllättävän kivaksi, ja aika nopeaa se alkoikin luonnistumaan porukalta hyvin. Otimme lopuksi leikkimielisen kilpailun, jossa jokainen reipas osallistuja sai palkinnon.

Päivän päätteeksi oli kotailta. Istuimme tulen ääressä kodassa ja nautimme viimeisistä hetkistä reissussa, sillä seuraavana päivänä alkaisi paluumatka. Kuuntelimme musiikkia ja  paistoimme makkaraa kodan nuotion ääressä. Keskustelukorttien avulla keskustelimme niin kevyistä, kuin vakavimmista aiheista.

Kotiinpaluu ja kiitokset

Aamupalan ja huoneiden luovutuksen jälkeen kokoonnuimme yhdessä liikuntasaliin. Lauran harjoittelija piti meille perinteisen kiinailaisen liikuntaharjoituksen, nimeltä Qigong. Se on lempeää harjoitusta, jossa keskitytään syvähengitykseen ja mielen rauhoittumiseen. Mikäpä olisi ollutkaan parempi tapa päättää reissu!

Loppupalaute oli positiivista. Olimme kaikki viihtyneet Nuotta-valmennuksessa. Kotiin Ouluun saavuttiin keskiviikkona päivällä, joten illalla oli vielä aikaa rauhassa purkaa matkatavarat ja palautua reissusta ja touhusta.

Kiitos Pikku-Syötteen nuorisokeskuksen henkilöstölle, etenkin Lauralle ja Songille! Kiitos Syötteen Huskyfarmille mukavasta vierailusta. Isoin kiitos kuitenkin omille työkavereille ja työvalmentajille, teidän kanssa on aina niin mukavaa!