Yhteisöllistä pelaamista Oulun Vectoramassa

Pelaamista pitkällä historialla

Pelaamisen suurtapahtuma Vectorama valloitti Ouluhallin 15.-18.6.2023. Neljä vuorokautta kestävä pelitapahtuma on suunnattu kaikille digipelaamisesta kiinnostuneille. Tapahtuma on kasvanut vuosi vuodelta koossaan, ja se järjestetäänkin talkoovoimin yli sadan järjestäjän kanssa. Myös tapahtuman historia on pitkä: Vectorama järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2000.

Pelaajille on oma rajattu pelialueensa tapahtumapaikalla. Vectorama tarjoaa pelaajille verkkoyhteyden, sähköt, pöydät ja tuolit. Pelaajan tarvitsee vain tuoda oma tietokoneensa tapahtumaan. Tänä vuonna Vectoramassa pelipaikkoja oli 1000 kappaletta. Suosituimpia pelejä olivat League of Legends, Fortnite, Super Mario, Minecraft ja CSGO. Tapahtumassa kuitenkin voi pelata haluamaansa peliä tai jopa katsoa videoita. Pelaajia olikin kerääntynyt paikalle tänäkin vuonna suuri määrä. Avoimien ovien päivinä perjantaina ja lauantaina pääsi Vectoramassa tutustumaan myös ilmaiseksi lanitunnelmaan.

Vectoraman arvoja ovat yhteisöllisyys, vastuullisuus, yhdenvertaisuus, inklusiivisuus, sekä toiminnan ja päätöksenteon läpinäkyvyys. Tapahtumassa pelaajien yhteisöllisyys on läsnä: Vectoraman mukaan tapahtuman ideana on tuoda peleistä kiinnostuneet yhteen. Esimerkiksi pelikavereita pystyy tapaamaan kasvokkain paikan päällä tapahtumassa.

Kuvassa messualue punaisella matolla.
Vectoraman messualueella eri järjestäjät esittelivät toimintaansa.

Vauhdikasta viihdettä ja syvällisiä keskusteluja

Pelkkää ruudun äärellä istumista Vectorama ei ole. Vectoramaan oli rakennettu messualue, jossa eri järjestäjät esittelivät toimintaansa ja järjestivät oheisaktiviteetteja kävijöille. Oheistoimintaa järjestivät muun muassa koulutuskuntayhtymä OSAO, Oulun yliopiston roolipelikerho CRYO ja speedrun-maratonijärjestäjä Vauhtijuoksu. Messuilla kävijät saivat myös kokeilla vanhoja pelikonsoleita sekä osallistua erilaisiin haasteisiin ja arvontoihin. Oulun yliopiston digitaalisen suunnittelun työympäristö Fab Labin pisteellä kävijät saivat kokeilla 3D-tulostamista. Pisteellä printattiinkin niin avaimenperiä, näppäimiä kuin pinssejäkin.

Tapahtumassa vakavoiduttiin myös syvällisempien aiheiden pariin. Esimerkiksi pelikasvattajille oli tänä vuonna järjestetty konferenssitilaisuus. Paikalla järjestettiin myös mielenkiintoisia yleisön eteen rakennettuja live-keskusteluja, joissa käsiteltiin erilaisia pelaamiseen liittyviä aiheita lavalle nousevien asiantuntijoiden ja keskustelijoiden johdolla.

Perjantain live-keskustelussa esiteltiin esimerkiksi Restart-ohjelmaa, joka tarjoaa tukea ja työkaluja ongelmallisesta pelaamisesta kärsiville. Keskustelussa pohdittiin keinoja pelaamisesta saatujen hyötyjen lisäämiseksi ja haittojen ehkäisemiseksi. Keskiössä oli ajatus siitä, että pelaamisesta tulisi saada mahdollisimman paljon positiivista vaikutusta omaan elämään.

Kuvassa lava, jossa kaksi keskustelijaa.
Mielenkiintoiset konferenssit ja live-keskustelut siivittivät Vectoramaa.

Digitaalinen nuorisotyö nykypäivää

Vectoramassa paikalla oli myös Oulun nuorisopalvelut. Nuorisopalveluiden pisteellä pystyi pelaamaan ja hengailemaan. Nuorisotyöntekijät olivat tapahtumassa myös striimaamassa. Oulun kaupungin nuorisopalveluilla onkin oma Twitch-kanavansa. Kanavalla striimejä tekevät sekä nuorisotyöntekijät että nuoret. Tähän mennessä pelattu on muun muassa Fall Guys ja Fortnite -pelejä. Tutustu Oulun nuorisopalveluiden Twitch-kanavaan tästä linkistä.

Oulussa nuorten pelikulttuuriin on panostettu esimerkiksi pelitiloilla, joissa nuoret pääsevät pelaamaan ja viettämään aikaa pelien äärellä kavereidensa kanssa. Oulussa on seitsemän pelitilaa nuorisotalojen yhteydessä. Tiloja löytyy esimerkiksi Nuorten Bysikseltä, Oulunsalosta ja Maikkulasta. Tiloissa järjestetään laneja ja turnauksia. Paikalla on mahdollista pistää myös oma striimi pystyyn! Voit tutustua pelitiloihin tarkemmin Nuorten Oulun Harrastetilat-sivulla.

Digitaalinen nuorisotyö on nykypäivää. Muuttuvassa maailmassamme, jossa teknologian merkitys kasvaa, myös nuorisotyön tulee pysyä ajan tasalla. On tärkeää, että nuoria kohdataan niissä ympäristöissä, joissa he viettävät aikaa.

Kuvat: Sara Latvala